2. Δημιουργία Πανεπιστημίου Χορού
Με γνώμονα την εμπειρία μας τόσο στο πεδίο της εκπαίδευσης όσο και στο πεδίο της επαγγελματικής και καλλιτεχνικής εξέλιξης των αποφοίτων επαγγελματικών σχολών και συγκρίνοντας τα προγράμματα σπουδών των Ελληνικών σχολών με τα κορυφαία ιδρύματαχορευτικής εκπαίδευσης του εξωτερικού, αντιλαμβανόμαστε την απουσία σύνδεσης της τέχνης του χορού με τις άλλες καλές τέχνες, την έλλειψη ουσιαστικής σκηνικής και διδακτικής εμπειρίας, την ανεπαρκή καλλιέργεια κρητικής/θεωρητικής σκέψης και την ανύπαρκτη εμπειρία στον τομέα της οργάνωσης μίας παραγωγής. Σαν αποτέλεσμα αυτών η χορευτική εκπαίδευση στην Ελλάδα όχι μόνο δεν συμβαδίζει αλλά υπολείπεται της εξέλιξης που γνωρίζει η χορευτική εκπαίδευση σε άλλες χώρες.
Ο σπουδαστής χορού αντιμετωπίζεται κυρίως ως σώμα που εκπαιδεύεται σκληρά ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στο έργο του σκηνικού ερμηνευτή ή/και συχνότερα του δάσκαλου χορού και όχι ως μία πολυδιάστατη οντότητα που αντανακλά τον καλλιτέχνη του 21ου αιώνα. Έτσι οι τομείς της χορογραφίας, της θεωρητικής προσέγγισης του χορού και της διεπιστημονικής (multidisciplinary) έκφρασης παραμένουν αισθητά ατροφικοί. Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε απαραίτητη την δημιουργία Πανεπιστημίου Χορού στην Ελλάδα. Με αφετηρία την αναβάθμιση της εκπαίδευσης της τέχνης του χορού στην Ελλάδα και την ανάδειξη των νέων τάσεων, προτείνουμε ένα τετραετές πρόγραμμα σπουδών που θα στοχεύει στην ανάπτυξη και αξιοποίηση όλων των εκφραστικών εργαλείων του σπουδαστή μέσα από δρόμους δημιουργικής σκέψης, προσωπικής έκφρασης και σύνθεσης. Το πρόγραμμα πρέπει να υποστηρίζει τον κάθε σπουδαστή ξεχωριστά και να τον βοηθάει να βρει την προσωπική του κατεύθυνση και να αποφασίζει την προσωπική του εξειδίκευση: χορογράφος, χορευτής, χοροδιδάσκαλος θεωρητικός χορού. Τα τρία πρώτα χρόνια στοχεύουν στην ανάπτυξη της βασικής παιδείας του σπουδαστή.
O πρώτος χρόνος εστιάζει τόσο στην τοποθέτηση των βασικών αρχών της τεχνικής του χορού αλλά και στην παροχή γενικών γνώσεων μέσα από ακαδημαϊκά μαθήματα. Κατά το δεύτερο και μέχρι το τρίτο έτος, το πρόγραμμα συνεχίζει την ακαδημαϊκή κατεύθυνση, ενώ στοχεύει όλο και περισσότερο στην ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας του σπουδαστή ως καλλιτέχνη, μέσα από εργαστήρια σύνθεσης, ανάλυσης, προσωπικής έρευνας και δημιουργικής γραφής. Και στα τρία πρώτα έτη, ο σπουδαστής αποκτά βιωματική σκηνική εμπειρία μέσα από τις παραστάσεις που δίνονται σε κάθε τρίμηνο στο εσωτερικό θέατρο του Πανεπιστημίου, αλλά και από την παρακολούθηση όλων των σταδίων της παραγωγής μιας παράστασης. Επίσης, η εκπαίδευσή του εμπλουτίζεται μέσα από σεμινάρια, προσκεκλημένων δασκάλων και χορογράφων που οργανώνονται σε κάθε έτος, ενώ, η συμβουλευτική υποστήριξη μεταξύ κάθε σπουδαστή και του επιλεγμένου του καθηγητή, παρέχει ένα περιβάλλον γόνιμης συνδιαλλαγής. Το τέταρτο έτος έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε, μέσα από μαθήματα επιλογής, να παρέχεται στον σπουδαστή εξειδικευμένη γνώση για τις κατευθύνσεις της χορογραφίας, της έρευνας και συγγραφής, της διδασκαλίας, της performance και της διάδρασης της τέχνης του χορού με τα νέα μεσα, ανάλογα με τα προσωπικά του ενδιαφέροντα,. Ταυτόχρονα συνεχίζονται τα μαθήματα τεχνικής και βασικής γενικής εκπαίδευσης και δημιουργούνται οι συνθήκες για ανάπτυξη πολυμεσικών (multimedia) εργασιών, σε συνεργασία με άλλα σχετικά πεδία της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (σκηνογραφία, ενδυματολογία, μουσική σύνθεση, video art, διαδραστικά προγράμματα κ.ά) Η ολοκληρωμένη τετραετής φοίτηση παρέχει στον σπουδαστή ανώτατο πτυχίο, ισάξιο με τα αντίστοιχα BA των Πανεπιστημίων του παγκόσμιο εκπαιδευτικού ιστού, έτσι ώστε ο ίδιος να μπορεί να προχωρήσει στην Μεταπτυχιακή Σπουδή εάν το επιθυμεί.
ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ ανοιχτή στο κοινό με τίτλο: ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΠΡΟ ΤΩΝ ΠΥΛΩΝ
2 και 3 Νοεμβρίου 2024
Η ίδρυση του νέου πανεπιστημίου παραστατικών τεχνών βρίσκεται προ των πυλών.
Υπουργείο Παιδείας και Υπουργείο Πολιτισμού συντάσσουν το νέο σχέδιο νόμου κεκλεισμένων των θυρών, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί μέχρι το τέλος του έτους . Εν όψει της ίδρυσης αυτού του νέου θεσμού, ιστορικής σημασίας ειδικά για τον κλάδο του χορού, διεκδικούμε λόγο και χώρο για μια ουσιαστική διαβούλευση.
Στις 2 και 3 Νοεμβρίου φέρνουμε κοντά την πανεπιστημιακή και την καλλιτεχνική κοινότητα ώστε να βγάλουμε το θέμα από την αφάνεια και από κοινού να το θέσουμε σε δημόσιο διάλογο. Κύριο μέλημά μας είναι να παρέμβουμε ουσιαστικά σε αυτή την ιστορική χρονική στιγμή κατά την οποία θεσμοθετείται μια μεγάλη διεκδίκηση δεκαετιών του κλάδου μας. Σκοπός μας είναι να αναπτύξουμε μια εποικοδομητική και στοχευμένη σκέψη συλλογικά, να κατατεθούν προβληματισμοί, να ακουστεί η γνώση, η εμπειρία και οι καλές αλλά και κακές πρακτικές άλλων παραδειγμάτων. Τέλος να ενισχύσουμε την υπεράσπιση των ελάχιστων όρων και θέσεων για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση του χορού που εδώ και δύο χρόνια έχει διαμορφώσει (και καταθέσει στους ιθύνοντες) η χορευτική κοινότητα, αλλά και να προχωρήσουμε σε περαιτέρω εξέταση αυτών.
Στόχος είναι να παραχθούν επιπλέον προτάσεις και ένα περιεχόμενο που θα συμπεριληφθούν και θα ενημερώσουν το εν εξελίξει έργο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής του Υπουργείου Παιδείας.
Προσκαλούμε σπουδαστές, καθηγητές, ακαδημαϊκούς, ερευνητές και καλλιτέχνες του χορού αλλά και των λοιπών παραστατικών τεχνών, όπως και διευθυντές καλλιτεχνικών επαγγελματικών σχολών αλλά και διδάσκοντες συναφών πανεπιστημιακών σχολών και τμημάτων να παρευρεθούν ως κοινό στις ομιλίες και τα στρογγυλά τραπέζια της Διημερίδας.
Όσο το Υπουργείο τηρεί σιγή ιχθύος, διεκδικούμε λόγο και δημιουργούμε τον διάλογο που απουσιάζει και με τη συμμετοχή διαφόρων ομιλητριών και ομιλητών αλλά και του κοινού συζητάμε και προτείνουμε σε στρογγυλά τραπέζια σχετικά με τα ακόλουθα θέματα:
-
τη νέα πανεπιστημιακή διοίκηση,
- τα κριτήρια των διδασκόντων,
- τον αριθμό εισακτέων και τη διαδικασία εισαγωγής,
- τις παιδαγωγικές αρχές,
- τη διάρθρωση σπουδών μέσω κατευθύνσεων,
- τη διατμηματική/διακαλλιτεχνική σύνδεση,
- την ακαδημαϊκή διαπερατότητα και τη σύνδεση ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης,
- τη διαβάθμιση των πτυχίων της ανώτερων σχολών και τέλος,
- να θέσουμε το διεκδικητικό πλαίσιο στο τώρα αντλώντας από την παρακαταθήκη των καλλιτεχνικών κινητοποιήσεων του '23.
Αναζητούμε να συνθέσουμε έναν πανεπιστημιακό θεσμό ανοιχτό, χειραφετημένο, ουσιαστικά προσβάσιμο και σε άμεση σύνδεση με τα υπόλοιπα ακαδημαϊκά πεδία και την κοινωνία εν γένει, που θα πραγματώνει το σύνολο των αξιών που ως κοινότητα υπερασπιζόμαστε.
Καλούμαστε να οικοδομήσουμε ένα νέο παράδειγμα που θα προάγει κυρίως την έρευνα, την ανάπτυξη θεωρητικού και κριτικού λόγου, την αυτενέργεια και θα διανοίξει μια προοπτική μετασχηματισμού της εκπαιδευτικής, ακαδημαϊκής και καλλιτεχνικής διαδικασίας.
Ένα παράδειγμα που ως φωτεινός σηματοδότης θα ανατροφοδοτήσει τόσο το υπάρχον πανεπιστημιακό σύστημα όσο και την παγιωμένη δομή και λειτουργία της ανώτερης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Μία τέτοια κατεύθυνση εργασίας προϋποθέτει την φωνή και τον λόγο των καλλιτεχνικών, σπουδαστικών, εκπαιδευτικών και ακαδημαϊκών κοινοτήτων προκειμένου να συνηγορήσουν προς μία ριζοσπαστική αναθεώρηση παγιωμένων μηχανισμών.
Ταυτόχρονα καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να κοινοποιήσει τα πορίσματα της σχετικής επιτροπής όσο και την έκθεση τεχνικής σκοπιμότητας από ιδιωτική εταιρεία κόστους 37.000 ευρώ, αλλά και να ακολουθήσει διαδικασίες διαφάνειας και ουσιαστικής διαβούλευσης κατά την σύνταξη του νομοσχεδίου, συμπεριλαμβάνοντας άμεσα την διδακτική και σπουδαστική κοινότητα όπως και εκπροσώπους των συλλογικών οργάνων και των πανεπιστημιακών τμημάτων τεχνών.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑΣ
Παρακολουθήστε όλη την διημερίδα στο κανάλι μας
YouTube link
ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ Ανοιχτή στο κοινό με τίτλο: «Δημόσιο Πανεπιστήμιο Χορού ΠΡΑΞΗ Ι»
Σάββατο 18 και Κυριακή 19 Ιουνίου 2022
Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ)
Ο σύγχρονος χορός την Ελλάδα στερείται ενός εκ των βασικότερων δικαιωμάτων, αυτό της ανώτατης -πανεπιστημιακής- δημόσιας εκπαίδευσης. Η έλλειψη αυτή αναπαράγει χρόνιες παθογένειες τόσο στην εκπαίδευση και την εργασία όσο και στην εξέλιξη και ανάπτυξη του χορού ως πολιτιστικού αγαθού.
Το Σωματείο Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού (Σ.Ε.ΧΩ.ΧΟ.) στο πλαίσιο της βασικότερης διεκδίκησής του για μια Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση Χορού, ανοίγει έναν χώρο διαλόγου και σκέψης για το απόν Πανεπιστήμιο Χορού. Μας καλεί να φανταστούμε πώς μπορεί αυτό να γίνει πράξη. Πώς οραματιζόμαστε το Πανεπιστήμιο Χορού και την εκπαίδευση του χορού εν γένει.
Βάζοντας στο κέντρο το αίτημα αυτό, το Σ.Ε.ΧΩ.ΧΟ. διοργανώνει την διημερίδα “Δημόσιο Πανεπιστήμιο Χορού ΠΡΑΞΗ Ι” με ομιλίες, στρογγυλά τραπέζια, εργαστήρια και παρουσιάσεις.
Η διημερίδα έχει ως στόχο:
⦁ Να δημιουργήσει ένα πεδίο διαλόγου και αναστοχασμού στην κοινότητα του χορού αλλά και τη δημόσια σφαίρα, αρθρώνοντας ερωτήματα και διευρύνοντας το συλλογικό φαντασιακό.
⦁ Να λειτουργήσει ως ενισχυτικός μοχλός διεκδίκησης.
⦁ Να ανοίξει μια γέφυρα επικοινωνίας και ζυμώσεων με πανεπιστημιακούς φορείς και ανθρώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας.
⦁ Να αναδείξει τα πολλαπλά κοινωνικά οφέλη που προκύπτουν από μια ολοκληρωμένη παρουσία του χορού στην ανώτατη εκπαίδευση. Να κάνει ορατό το πρόβλημα και τις αλυσιδωτές επιπτώσεις της εν λόγω απουσίας και κατά προέκταση να απευθυνθεί στους θεσμούς αλλά και στο σύνολο της κοινωνίας.
Πληροφορίες εκδήλωσης:
https://fb.me/e/2uwnePZzm target="_blank">https://fb.me/e/2uwnePZzm
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑΣ